توصیه های پزشکی درخصوص بانوان باردار

حالت تهوع و استفراغ معمولا در سه ماه اول حاملگی ایجاد شده و می توان تا حدی با تجویز داروهای بی ضرر آن را کنترل یا درمان کرد.

بهتر است قبل از بلند شدن از رختخواب یک عدد بیسکویت شور خورده شود که جلوی حالت تهوع را می گیرد.

خیلی سریع از رختخواب پایین نیاید چون باعث حالت تهوع می شود.

شیر همراه با صبحانه خورده نشود، بلکه در طول روز خورده شود  زیرا باعث حالت تهوع می شود.

غذا را در سه وعده میل نکند بلکه به مقدار کم و در دفعات بیشتر میل شود.

رخوت، سستی، بی اشتهایی، خواب زیاد و کاهش وزن در سه ماه اول بارداری مشاهده می شود.

اگر میلی به خوردن نان و برنج در سه ماه اول حاملگی ندارند، نگران نباشند بلکه می توانند با خوردن گوشت ( کباب و جوجه کباب) لبنیات ( شیر ، ماست، پنیر کم شور، دوغ و کشک کم نمک )، میوه و سبزی جات تازه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

مصرف میوه و سبزی جات تازه به هیچ عنوان نباید قطع شود بخصوص در ماه های آخر. زیرا در ماه آخر فشارِ رحم بر روی روده ها زیاد شده ، در نتیجه حرکات روده کم می شود و مادر مبتلا به یبوست می شود که با خوردن مایعات، میوه و سبزیجات تازه و ورزش های سبک یبوست بهتر شده و برطرف می شود.

خوردن نمک در حد اعتدال اشکالی ندارد ولی اگر فشارخون مادر در هنگام بارداری در حال بالا رفتن است و در واقع مادر مستعد مسمومیت حاملگی ( پره اکلامپسی ) هست، مصرف نمک باید قطع شود.

دوش گرفتن و استحمام سبک یک روز در میان برای تمام خانم های باردار توصیه می شود.

عمل نزدیکی کردن هفته ای یک بار تا پایان هشت ماهگی بدون اشکال است. ( در مواردی که خونریزی وجود داشته باشد ممنوع است.)

خانم های باردار می توانند به هر نحوی که راحت هستند به صورت طاق باز و روی پهلو بخوابند. خوابیدن از هفت ماهگی به بعد به خاطر سنگینی بچه و فشار به عروق خونی اندام تحتانی باید به طرف پهلوی چپ باشد.

برای پیشگیری از ترک پوست می توان از ماه چهارم بارداری هر شب پستان ها و شکم را با روغن زیتون چرب نمود.

حرکات جنین در 5/4 ماهگی شروع شده و در ماه های بعد بیشتر می شود، اما در آخرین ماه بارداری به علت بزرگ  شدن جنین، حرکات جنین کمتر می شود.

اقدامات دندانپزشکی مانند کشیدن ، پُر کردن، عصب کشی ، تزریقات بی حسی و مصرف آنتی بیوتیک ها (به جز تتراسیکلین) بلا مانع بوده و بایستی حتما انجام شود، زیرا در غیر اینصورت باعث آبسه دندان و عوارض خطرناک آن می گردد ولی کشیدن دندان ها در ماه های آخر ممنوع است اما اگر احتیاج به کشیدن باشد باید دکتر از دارو های بی حسی ای استفاده کند که باعث افزایش فشارخون در مادر نشود ( مثل لیدوکائین بدون آدرنالین).

در حاملگی طبیعی بدون خونریزی مسافرت در ماه های اول اشکالی ندارد ولی از ماه 7 به بعد بهتر است که انجام نشود و در ماه های آخر حاملگی مسافرت ممنوع است.




تاريخ : دو شنبه 13 آبان 1392 | 9:47 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.